Loot crates, lootbox, microtransacties… wat zijn dat?

Met de recente mediastorm rond de pas verschenen Star Wars Battlefront 2 van uitgever EA en de daaropvolgende strenge veroordeling van justitieminister Geens zijn heel wat nieuwe termen in de kijker gekomen. Waarom komt EA in de problemen met loot crates en microtransacties en vooral, waarom worden deze game-designs als regelrecht gokken beschouwd? De bib is er om duidelijkheid te scheppen.

De lucratieve ‘loot crate’ business

Microtransacties en loot crates zijn niet nieuw in het gamingwereldje, maar de laatste jaren hebben ze een forse opmars gemaakt door de omzet die met het systeem geboekt werd in de werelden van mobiele games en FIFA’s Ultimate Team.

Microtransacties zijn kleine aankopen die je in het spel zelf kan doen, vaak ook met reëel geld. Oorspronkelijk was het idee om hiermee de ontwikkeling van gratis spellen te financieren, maar als snel escaleerde het tot spelhinderende mechanieken om aankopen te verplichten en sloop het binnen bij betalende spellen.

 

FIFA Ultimate Team 2006, de eerste voetbalmodus met ruilkaarten, wordt als de aanstichter van het loot crate-systeem op console gezien

Loot crates voegden een laagje onzekerheid toe (tot groot jolijt van aandeelhouders) door de spullen uit de microtransactiewinkel in een random kaartenpak of schatkist te proppen. Een loot crate bevat dan, volledig willekeurig, een legendarisch goed of een compleet nutteloos ander ding. De speler krijgt in alle geval geen waar voor zijn geld, enkel “een kans tot…”. Met deze casinotactiek wordt de verslaving van een speler opgewekt, wat meer opbrengt. En ofwel speelt hij langer en harder door, ofwel gaat hij via de kassa. De nummers worden toch in zijn nadeel ingesteld.

Het geval Star Wars Battlefront 2

EA’s nieuwste spel joeg zich de grote gamegemeenschap in het harnas door het predatorische systeem te implementeren in de extreem populaire Star Wars franchise. Een reeks die naar aanloop van de feesten meer dan één kind en ouder zullen verleiden tot een aankoop. Niet alleen dat, het systeem in Star Wars doet nog een schepje bovenop de loot crates door een pay-to-win-systeem te zijn. Dit betekent dat je niet alleen cosmetische zaken verdient met het opgezet spel, ook krachtige upgrades zijn ‘te verdienen’ met het systeem. Dit bevordert verder de wanpraktijken door spelers die geld uitgeven objectief krachtiger te maken in wedstrijden, wat ze een onfair voordeel geeft ten opzichte van de gefrustreerde gewone spelers. Die wordt beetje bij beetje aangezet om geld uit te geven, anders kan je niet volgen. En zo gaat het gaat maar door…

Star Wars Battlefront 2 loot crates maken je objectief sterker dan je tegenstander, voor een prijs

Hoe bewapen je je tegen dit systeem ?

Helaas is het momenteel moeilijk om je hier als ouder tegen te bewapenen. De nodige instanties, meer bepaald PEGI (Pan European Gaming Information) en de relevante kansspelcommissies, zien deze praktijk (nog) niet als gokken omdat er geen geld mee te verdienen valt als speler. Hierdoor kan je op een speldoos of in de infosheet van digitale games niet zien of ze al dan niet zulke systemen bevatten. De enige manier om dit momenteel te weten te komen is door reviews te lezen en de game-actualiteit te volgen, een interessante maar tijdrovende tactiek. Je kan natuurlijk elke game controleren dat je kind in handen krijgt, maar daar maak je je wellicht niet populair mee.

Daarom wordt er momenteel zo heisa gemaakt van de zaak, zodat op termijn de relevante instanties gedwongen worden om actie en vooral verantwoordelijkheid op te nemen in deze zaak. Gelukkig is het tij aan het keren. De Belgische kansspelcommissie reageerde al positief eerder deze week. Een van de vaakst voorgestelde oplossingen is om deze praktijk als gokken te herkennen en dit als dusdanig te adverteren op games, waardoor ze automatisch ook een 18+ rating krijgen. Alle verschenen games controleren en de 18+ regel handhaven, dat is andere koek natuurlijk.

En EA? Die hebben tijdelijk alle transacties met echt geld in het spel uitgezet. Naar eigen zeggen om het uit te balanceren, al duurt uitbalanceren wellicht tot net na kerst en wanneer de heisa wat gaan liggen is.

Het is niet al kommer en kwel

Loot crates en microtransacties hebben niets te zoeken in games waarvoor je de volle pot betaalt (en dat is al genoeg tegenwoordig). Het zijn praktijken die niet in toom kunnen gehouden worden door de industrie zelf en dus gereguleerd moeten worden. Tal van andere en vooral ethischere studios en uitgevers implementeren dit niet en mogen er trots op zijn. Nintendo (Super Mario, The Legend of Zelda,Pokemon, …), CDProject Red (The Witcher series) en hordes indie-ontwikkelaars bieden faire prijzen voor tonnen inhoud, zonder verder winstbejag. Deze games vinden is vandaag de dag gewoon moeilijker, maar deze zijn dan ook meer dan ooit je geld waard.

Voor meer info over games leren kiezen hebben we ook volgende blogpost
https://bibternat.be/2017/10/12/games-in-de-bibternat-2/
Nog meer info? Volgend diepgaander opiniestuk kan misschien interessant zijn
http://www.geekster.be/games/videogames/loot-crates/

 

Geef een reactie