Gameverslaving erkend door het WHO: wat houdt dat in?

Vanaf deze maand is gameverslaving officieel erkend door de wereldgezondsheidsorganisatie (WHO), die het publiceerde in de 11de versie van zijn Internationale Classificatie van Ziektes (ICD als engelstalig acroniem). De term is echter breed, en de uitleg in de ICD-11 is complex. Dus wat houdt een gameverslaving concreet in? En moet je je zorgen maken?

De ICD-11 definitie

De WHO neemt gameverslaving op onder de mentale en gedragsstoornissen en klasseert het als ‘een aandoeningen door verslavend gedrag’. Men spreekt over een gameverslaving wanneer een vast en/of wederkerend gamepatroon wordt vastgesteld met volgende gedragswijzigingen:

  • Geen of beperkte controle over het gamegedrag
    • Te veel in een keer, te vaak, niet kunnen stoppen, onverantwoord intens spelen …
  • Het belang van gamen te hoog plaatsen
    • Hobby’s, school of andere activiteiten opzeggen, missen of minimaliseren om te kunnen gamen
  • Het volharden van gamegedrag ondanks eerdere ervaringen met de negatieve aspecten ervan

Wanneer één of meerdere van deze gedragingen zorgen voor een breuk in sociale, familiale, educatieve of andere verantwoordelijkheden, moet er een eerste alarmbel rinkelen. Indien dit problematisch gedrag zich vertoont over een periode van 12 maanden of de problemen hierdoor zienderogen opstapelen, kan een diagnose gesteld worden. De WHO hamert er wel op dat deze diagnose slechts kan gebeuren door een erkende professional.

De WHO heeft in de ICD-11 ook al een onderscheid voorzien tussen online en offline gamen, maar in de praktijk zijn beide gedragingen gelijkaardig.

Gameverslaving ICD-11 relatiediagram
De visuele klassering van gameverslaving volgens de ICD-11

In de praktijk

In de praktijk betekent dit vooral dat je nu bij problematisch gamegedrag kan terugvallen op een erkend document en hiermee professionele hulp kan aanvragen. Een verslaving, iedere verslaving, is gevaarlijk. Het probleem erkennen zoals de WHO nu doet, zorgt ervoor dat het bespreekbaar wordt en dat er onderzoek kan gevoerd worden om deze verslaving zo goed mogelijk aan te pakken. Verslaafden zijn immers nog steeds slachtoffers die geholpen moeten worden.

Dit betekent niet dat iedereen nu plots de speeltijd van zoon- of dochterlief moet gaan timen en de huisarts moet bellen wanneer deze met een seconde overschreden wordt. Het heeft ook geen zin om dit te doen, gameverslaving kenmerkt zich in de eerste plaats door het verlies van controle over de hobby. Bekijk het game-gedrag in perspectief, maar er mag ook niet getreuzeld worden indien het wel degelijk een probleem wordt.

Wat deze erkenning door het WHO ook niet betekent, is dat de WHO gamers wil viseren. Het is makkelijk te denken ‘ja maar dan is tv kijken of lezen ook verslaving. Gamen is gewoon minder “intellectueel” en daarom wil men er de term ‘verslaving’ opplakken.’ Neen. Zolang je controle hebt over je gedrag, hier neen op kan zeggen zonder problemen en je weet dat belangrijkere zaken voorgaan, zit je dan ook goed. De WHO geeft je nu gewoon de vragen om dat zelf even af te toetsen, en dat is nodig.

gameverslaving reacties
Goed dat je bezorgt bent over andere verslavingen, maar dat zijn ook andere debatten.

Concreet

Problematisch gamegedrag blijft evenwel zeldzaam. Zo blijkt uit de cijfers van de VAD-leerlingenbevraging, waar 90% van de gamende jongeren (12-18 jaar) in Vlaanderen geen probleemgedrag vertonen of het BELSPO-onderzoek CLICK, dat 97% probleemloze volwassen gamers recenseert. Schiet dus niet meteen in een paniekreactie.

Wees wel betrokken bij de hobby en het leven van je kinderen of naaste gamers. Zo kan je er vroeg bij zijn wanneer de eerste symptomen zichtbaar worden. Zoals steeds is linea recta afschaffen een slecht idee en zal dit gewoon leiden tot het verbergen van het probleemgedrag. Praat met de persoon, kijk of hij/zij dit zelf irrationeel vindt en zoek samen naar oplossingen. Indien dit echt niet helpt kan je de hobby proberen te beperken, maar ook hier moet je aandachtig blijven. Wanneer het beperken van speeltijd leidt tot agressiviteit of overdreven passiviteit tot er weer gegamed mag worden, is dit evenzeer problematisch. Aarzel dan niet om professionele hulp op te zoeken.

Zolang er geen controleverlies met de hobby gepaard gaat, kan gamen even verrijkend zijn als een goed boek. En goede games kiezen, daarvoor kan je bij ons terecht.

Zit je nog met twijfels? Heb je nu meer vragen dan antwoorden? Herken je jezelf? Dan kan je via onderstaande adressen en links meer informatie verkrijgen:

 

 

Geef een reactie